torsdag 20 januari 2011

Energirik häst

Jaha red Don när jag kom hem då. Blev att rida i snön på det spåret som jag och gema gjorde upp igår. När jag hade skrittat fram så skulle jag trava men han gick bara saktare och saktare i traven och spelade jätte mkt med öronen och när han gör så så tänker han oftast ut nå satyg att hitta på. Så då drev jag på och bara ladepisken på rumpan då han inte är så förtjust i den. Då sparkade han bakut och sedan travade han på så fint så så var det inga bekymmer med det sen. Efter det så skulle vi galloppera då blev det som han gjorde i traven att han travar saktare och saktare tills han nästan står och piafferar på stället om man då lägger åt skänkels så finns det två alternativa reaktioner. Antingen så gör han ingenting eller så gör han som han gjorde idag hoppar rakt upp och sparkar bakut och då måste man vara på och driva med skänkeln vilket leder till att han far iväg i gallopp. Vet att det låter som jag inte har nån koll på min häst men det har jag. Jag ser och känner på han vad han täcker göra, jag vet precis hur han fungerar. Anledningen till att han beter sig såhär är att han har så mycket överskottsenergi så han inte vet vart han ska göra av den. Och pga av väder, underlag och att jag har varit dålig har lett till att han inte har fått avreagera sig så då blir det såhär. Men det är fullt kontrolerbart. Efter att jag har låtit han galloppera nått varv på åkern i rätt fri form och bra fart kan jag sedan korta upp han och jobba ordentligt. Men gud vad jag älskar den hästen!! Eftersom jag vet hur han fungerar och rör sig så blir inte jag störd av hans glädjeskutt(har aldrig bockat eller sparkat bakut för att få av mig eller ngt sådant, bara av glädje) Så när man ska galloppera så är det bara kul när han brallar till:P
Hoppas på lika fint väder i morgon oxå så kanske jag hinner rida båda:)
Ha de bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar